Direktlänk till inlägg 8 januari 2012

Skyrim, vad är det?

Av Andreas Näslund - 8 januari 2012 12:00

Skyrim är ett pc-spel (finns även till de andra konsollerna) som verkligen varit beroendeframkallande, åtminstone för mig. Det är ett äventyrsspel av RPG-format (Roll Playing Game = Rollspel), där man skapar sig en person och går ut i den världen som det utspelar sig i och möter de äventyr och faror som väntar. Skyrim är den femte delen i "The Elder Scrolls"-sagan, skapad av Bethseda och räknas som ett av de bästa spelen i år. Jag kan inget annat än hålla med! Bethseda bjuder som vanligt på en en extraordinär spelkänsla, miljön är helt otrolig och det trots att jag har ett för svagt grafikkort så jag får köra på lägsta grafiken. Allt är ändå oerhört detaljerat och när man går upp på ett berg och tittar ut över landet Skyrim så blir det en mäktig känsla, så jag undrar ju hur det skulle bli med ett ordentligt grafikkort så jag kan dra upp grafiken på det högsta. Antar att det skulle bli JÄVLIGT mäktigt!


Men vad HANDLAR Skyrim om då? Som de tidigare titlarna i serien så finns det en huvudstory, men sen finns det säkert hundra andra äventyr och uppdrag i spelet, allt ifrån att bara springa ett ärende åt en köpman till att ge sig ut på ett storslaget äventyr som tar dig över hela riket (och det är inte litet!).
Men huvudstoryn är i alla fall att det i landet råder inbördeskrig och på det så börjar drakarna komma tillbaka man trodde sig vara utdöda sedan många hundra år tillbaka. Du blir mer eller mindre inkastad mitt i smeten och det känns konstigt att du, som precis var på väg till din egen avrättning, ska ha sådan betydelse. Men sakta börjar det visa sig att du är den utvalda sedan länge att följa ditt öde som Dohvakiin, Drakfödde, att besegra drakarna en gång för alla.
Jaja, storslaget, men så är ju de flesta spelen och när man klarat av det så slutar spelet. Fel! Grejen är att man har faktiskt val i allt man gör. Man behöver nämligen inte ge sig in i något och man kan välja sidor och bara för att man klarar av huvudstoryn så slutar inte spelet för det. Du kan fortsätta traska runt i landet eller så kan du köpa ett hus och slå dig till ro, kanske arbete som hantverkare eller jägare eller vad som. Det är ju ett rollspel och det är DU som väljer hur du ska styra din person i spelet.

Här nedanför finns en bild på min karaktär, Heimdall, en Nord. Jag kommer nog skriva mer om de olika raserna nästa gång jag bloggar om Skyrim.

   


Tills vidare, ha det!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andreas Näslund - 11 januari 2013 10:04

Då var det dags för en spelrecension igen, denna gång handlar det om den senaste av remakes av en gammal klassiker; X-COM: Enemy Unknown!X-COM utspelar sig i en nära framtid där utomjordingar invaderar Jorden. Spelaren får ta kontrollen över en multi...

Av Andreas Näslund - 22 december 2012 19:31

Jajamen, nu ska jag skriva lite om mat istället för spel! Nu har julborden hållt på några veckor, så jag kommer skriva om det denna gången.Jag har aldrig varit vidare överförtjust i julbord tidigare, mest för att jag har hållt på med det när jag...

Av Andreas Näslund - 15 november 2012 17:24

 Japp! De gamla kuggarna har börjat snurra igen, om än med något rostigt gnissel. Har hänt mycket med en del grejer och inte så mycket med annat, men det går jag inte in på nu utan nu ska jag klargöra lite grejer.Jag sitter nu på tre olika former av ...

Av Andreas Näslund - 15 november 2012 11:37

Oj, oj, oj! Nu var det lääänge sedan! Nåväl jag gör ett nytt försök då... Skyrim har utökats med massor av grejer sen sist! Två nya expansionspaket, Dawnstar och Hearthfire har släppts. En tredje, Dragonborn är på väg och lär väl släppas efter n...

Av Andreas Näslund - 4 mars 2012 12:29

Ja, då var det dags igen! Dags att blogga och det blir en spelrecension denna gången! Anledningarna till varför det dröjt två månader sedan sist är tre huvudorsaker;    Jag är lat Jag har spelat Skyrim och, givetvis, Battlefield 3 Jag är som ...

Presentation


This is Me!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards